کانادا خواستار لغو شهرک‌سازی‌های جدید رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شد رسانه اسرائیلی: تونل‌های حماس همچنان در وضعیت خوبی هستند مقام صهیونیست: در مسیر از دست دادن الجلیل قرار داریم واکنش آمریکا به احتمال مذاکره با دولت «پزشکیان» | فعلا تصمیمی برای مذاکره نداریم پیام تبریک پادشاه اردن به پزشکیان حمله مشترک پهپادی یمن و مقاومت عراق به بندر ایلات (۱۸ تیر ۱۴۰۳) پیام تبریک رئیس‌جمهور مصر به پزشکیان رسانه صهیونیستی: اسرائیل کنترل گذرگاه رفح را به مصر واگذار می‌کند کاخ‌سفید: اراده سیاسی برای عضویت اوکراین در ناتو وجود ندارد نخست وزیر عراق بر ضرورت پایان یافتن تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه تاکیدکرد هشدار مصر به استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح «گرسنه‌سازی» در غزه سازمان ملل: مشتاق همکاری با رئیس جمهور جدید ایران هستیم «هنیه» درباره اقدامات صهیونیست‌ها به میانجیگران هشدار داد پزشکیان در گفتگو با رئیس‌جمهور عراق: روابط دو کشور تعمیق و توسعه یابد حادثه امنیتی برای نظامیان صهیونیست در نوار غزه تظاهرات صهیونیست‌ها در خیابان روبروی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی حملات موشکی و توپخانه‌ای حزب‌الله لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی (۱۸ تیر ۱۴۰۳) روسیه «هیمارس» مورد استفاده در حمله به سواستوپل را منهدم کرد + فیلم حماس: نتانیاهو موانع بیشتری را در مسیر گفت‌وگوها ایجاد می‌کند حضور مقامات ارشد آمریکا در مصر برای مذاکره درباره توافق آتش‌بس در غزه
سرخط خبرها

نگاهی به سفر شمخانی به دهلی | تشکیل دولت فراگیر؛ تنها راه نجات افغانستان

  • کد خبر: ۸۷۵۵۷
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
نگاهی به سفر شمخانی به دهلی | تشکیل دولت فراگیر؛ تنها راه نجات افغانستان
علی شمخانى، سه شنبه شب، ١٨ آبان، براى شرکت در نشست گفت وگوى منطقه اى، وارد هند شد و با ناراندا مودی، نخست وزیر هند، دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تمرکز سومین نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای بر موضوع تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان گفت: در این نشست تلاش خواهیم کرد با تشریک مساعی کشور‌های شرکت کننده، ضمن بررسی مؤلفه‌های بحران ساز در منطقه به ویژه افغانستان، راهکار‌های کمک به ایجاد صلح و ثباتی پایدار و فراگیر در افغانستان را بررسی کنیم و به راهکار‌های عملیاتی مشترک برسیم.

در سومین نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای روز گذشته در دهلی نو، دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، روسیه، چین، هندوستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان حضور داشتند. در این نشست، آخرین تحولات امنیتی منطقه با محوریت وضعیت دگرگون شده افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

این اجلاس که با ابتکار ایران و برگزاری اولین نشست در سال ۱۳۹۷ برای بررسی بحران افغانستان در تهران پایه گذاری شد، در دومین نشست گفت وگوی امنیت منطقه ای، در تارخ ۲۶ آذر ۹۸، میزبان دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی کشور‌های ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان در تهران بود.

هدف از این نشست چه بود؟

نشریه «هندو» درباره اهداف برگزاری سومین نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای در دهلی نو نوشت: «این کنفرانس بخشی از چارچوب کنفرانس‌های منطقه‌ای است که سپتامبر ۲۰۱۸ و دسامبر ۲۰۱۹ در ایران برگزار شد و به دنبال کسب درک مشترکی از نحوه برخورد با گروه طالبان، به ویژه برای تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان با حفظ حقوق زنان و اقلیت هاست.

اگرچه هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، همه کشور‌های شرکت کننده در این کنفرانس، از جمله هند، با مقامات طالبان در سطوح مختلف تعامل دارند.

چین، ایران، پاکستان و روسیه، سفارتخانه‌های خود را در کابل باز نگه داشته اند، در حالی که کشور‌های آسیای میانه چند هیئت برای انجام دیدار‌های رسمی با گروه طالبان به افغانستان اعزام کرده اند. هند امیدوار است در این کنفرانس با کشور‌های منطقه درباره تهدید‌های مشترک سه گانه در افغانستان گفتگو کند. با وجوداین، طبق گزارش نشریه «پرینت»، با توجه به رسمیت نداشتن حکومت طالبان، هندوستان نمایندگان این گروه را برای شرکت در نشست دهلی نو دعوت نکرده است.

تشکیل دولت فراگیر، تنها راه نجات افغانستان

شمخانی روز گذشته در سومین نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای در دهلی نو، ضمن قدردانی از میزبانی هند، گفت: ما همواره تأکید می‌کنیم که صلح، خواست همگانی مردم و اقوام افغانستان است. نکته مهم که باید توجه همگی را به آن جلب کرد، این است که آمریکا حتی در موضوع صلح در افغانستان، فریب کارانه رفتار کرد و با وجود تظاهر به ایجاد صلح در افغانستان، هیچ برنامه‌ای برای این کار نداشت.

تنها هدف این کشور، رهایی از مهلکه‌ای بود که خود ساخته بود و به دلیل خوی استکباری وخودبرتربینی، افغانستان، منطقه و جهان را دچار مشکل کرد. در مقابل، ما کوشیدیم با همکاری بازیگران داخل و خارج افغانستان به سمت برنامه‌هایی حرکت کنیم که واقعا به سود برادران و خواهران ستمدیده ما در افغانستان و به نفع همه کشور‌های همسایه و منطقه باشد و آن نیز ایجاد صلح و ثباتی پایدار و فراگیر در افغانستان است که منافع مشترک همه ما را تأمین می‌کند. در حال حاضر نیز تاکید ما بر فُرمت‌هایی است که بتواند به حال ملت افغانستان مفید باشد و از همین رو تأکید می‌کنیم که تنها راه نجات افغانستان، تشکیل یک دولت فراگیر ملی و با مشارکت همه اقوام است و در این راه از هیچ کوششی به نفع دولت و ملت افغانستان دریغ نخواهیم کرد.

نزدیکی مواضع ایران و هند

فرزاد رمضانی بونش، کارشناس مسائل جنوب آسیا، درباره برگزاری نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای در دهلی نو به «ایلنا» گفت: آرایش این نشست نشان می‌دهد بسیاری از بازیگران منطقه‌ای که به نوعی همسایه افغانستان شناخته می‌شوند، دغدغه‌های خاص خود را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال، هند و ایران نزدیک‌ترین مواضع را با یکدیگر دارند و سعی می‌کنند مانع ضربه پذیری از سوی افغانستان و طالبان شوند. در مقیاس کلی، نشست دهلی می‌تواند گام دیگری برای حل مشکلات افغانستان و مبارزه با تروریسم باشد و از سوی دیگر می‌تواند نوعی اعمال فشار مستقیم به طالبان برای حل مشکلات قلمداد شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->